Hva er kompetansestyring?
Kompetansestyring må organiseres for å tiltrekke, anerkjenne, utvikle og beholde riktig personell.
Organisasjonens kompetansebehov er all den kompetansen vi til enhver tid trenger for å kunne oppfylle forventingene til vår tjenesteleveranse.
For å styre og planlegge at vi jobber systematisk med å tiltrekke, anerkjenne, utvikle og beholde riktig personell for fremtiden må vi ha oversikt og kunnskap om den generelle samfunnsutviklingen. Vi må ha en plan for hvordan vi skal håndtere endringer av indre og ytre krav som vil påvirke forventningene til vår tjenesteleveranse. Kompetansestyring er en kontinuerlig prosess som vi setter i system for å unngå at organisasjonen mangler kompetanse for å levere sine tjenester i henhold til fremtidens forventninger.
Hva er kompetanse?
Generell samfunnsutvikling
Teknologisk utvikling
Akademia
Profesjons-interesser
Politiske føringer
Arbeids-ordninger
Organisering og ledelse
Lovendringer
Faglig utvikling
Økonomi
Krav og forventnigner fra brukere/marked
Interne strategiske føringer
Roller og funsjoner
Kompetansebeholdning
"Stille"
kompetanser?
Kompetansebehovet
Dagens
Kompetanse
Manglende
kompetanser?
"Stille"
kompetanser?
Fremtidig
kompetansebeholdning
Hvordan gjør vi det?
Jobbe med kompetansestyring er en strategisk prosess. Vi ønsker må ha et tydelige og omforent definisjon på oppdraget og leveranser og vi må kartlegge organisasjonens kompetanser i dag og i fremtiden for å kunne jobbe systematisk med å beholde, tiltrekke og utvikle fremtidig kompetansebehov.
Definere oppdrag og leveranser
Input
Målbilde og strategisk retning
Hva er vårt oppdrag og leveranse?
Definere kompetansebehovet og læringsarenaer
Utarbeide kompetanseplan og -tiltak
KARTLEGGE KOMPETANSE
Hvilken kompetanse trenger vi
Hvilken kompetanse har vi i dag
Hva er kompetanse-behovet
Hvordan jobbe med læring, arenaer for kompetanse-utvikling?
Kompetanseplan
Anskaffe
Utvikle
Mobilisere
Avvikle